مطالعات امکان سنجی مقدماتی واحد رنگرزی و چاپ پارچه

دسته بندي : کارآفرینی » صنعتی
گزارش صنعتی  مطالعات  امکان سنجی مقدماتی با موضوع واحد رنگرزی و چاپ پارچه
در قالب pdf در 72 صفحه + آماده پرینت

شرحی از محتوای فایل::
تاريخچه رنگرزي
اكثر مواد رنگرزي كه ريشه طبيعي داشته و در قرون وسطي به كار مي رفتند قادر نبودند به تنهايي رنگ باثباتي را روي كالاي نساجي ايجاد كنند، بدين خاطر الياف را با مواد رنگزا همراه با نمك هاي فلزي از قبيل سولفات  مس،  كلريد  قلع،  سولفات  مضاعف  آلومينيوم  و  كلسيم  (زاج  سفيد)  كه  به  آنها  دندانه  مي گويند، رنگرزي مي كردند و بدين ترتيب ثبات رنگ روي كالا افزايش مي يافت. يكي از متداولترين مواد رنگرزي طبيعي دندانه  اي كه در آن زمان مورد مصرف قرار مي گرفت، آليزارين  بود كه از ريشة گياه روناس بدست ميآمده. اين ماده به مقدار وسيعي در اروپا، ايران و هندوستان كشف مي   شد. اين ماده در رنگرزي به همراه زاج سفيد و سولفات آهن به كار رفته و از آن به  ترتيب رنگهاي قرمز و ارغواني مايل به بنفش بروي كالا حاصل ميشد. همچنين براي محصول رنگهاي شكلاتي از مخلوطي از دندانه هاي زاج سفيد و سولفات آهن  استفاده مي كردند.

در سال 1921، براي اولين بار نخ استات به بازار عرضه شد. موقع  رنگرزي اين كالا، مشاهده شد كه بعضي از مواد رنگزاي غيرمحلول در آب كه به صورت معلق و پراكنده (ديسپرس) در حمام رنگرزي به همراه مواد ديسپرس كننده به كار مي روند، جذب الياف استات مي شوند. در حال حاضر تعداد زيادي از مواد رنگزا كه كاربردشان بر اين اساس باشد، به نام مواد رنگزاي ديسپرس شناخته شده اند و با توليد و افزايش ساخت.

تاريخچه چاپ
انسان پس از كشف پارچه روش هاي نقش دار كردن پارچه را نيز فرا گرفت.  زيرا از همان آغاز به سبب علاقه به زيبايي و تنوع، پوشش هاي خود را با رنگ هاي طبيعي بدست آمده از گياهان و با وسايل ساده نقشدار مي كردند. آثار باستاني بدست آمده نيز گواه اين مطلب است كه نقش دار كردن پوشش ها پيش از پيدايش رنگرزي وجود داشته است.  حدود  2000  سال  پيش  فن  خاصي  از چاپ  پارچه در بين ساكنان كشورهاي جنوب شرق آسيا رواج پيدا كرد و به نام روش باتيك معروف شد. اين روش در ابتدا بين ساكنان جزاير جاوه و سوماترا در اندونزي و پس از آن در بقيه كشورهاي جنوب و شرق آسيا مانند هند و چين رايج شد. باتيك لغتي جاوه اي است و بدليل قدمت آن اكثر كشورها همين نام را به كار برده اند، اما در ايران اين روش را كلاقه اي (كلاغه اي) نيز ناميده اند، كه علت آن استفاده زياد از رنگ سياه در نقش هاي روي پارچه است كه تصوير پركلاغ سياه را در ذهن تداعي مي كند.

باتيك اوليه نوعي چاپ مقاوم بود. در اين چاپ  با گره زدن نقاطي از پارچه، از نفوذ رنگ به داخل آن جلوگيري مي شد. اين شيوه به تدريج توسط اقوام بدوي كشور اندونزي با كشف بعضي از نباتات كه عصاره ي آنها از نفوذ رنگ به داخل پارچه ممانعت مي كرد پيشرفت كرد.با كشف مواد حساس به نور و روش هاي شابلون سازي در قرن اخير و به كار بردن ماشين هاي پيشرفته چاپ اسكرين و  روتاري ، صنعت چاپ گام هاي بلندي را در ترقي برداشت تا امروز كه با كشف روش هاي مختلف چاپ اين صنعت همچنان در حال توسعه و پيشرفت است.
عناوین مهم این مقاله بررسی و ارائه استانداردهای ملی و بین المللی, بررسی اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و خارجی, بررسی روند صادرات, بررسی اجمالی تکنولوژی و سرمایه ی مورد نیاز و وضعیت عرضه و تقاضای آن می باشد.
دسته بندی: کارآفرینی » صنعتی

تعداد مشاهده: 9146 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pdf

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 72

حجم فایل:752 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    گزارش صنعتی مطالعات امکان سنجی مقدماتی با موضوع واحد رنگرزی و چاپ پارچه
    در قالب pdf در 33 صفحه